STATUT GIMNAZJUM W GOŁKOWICACH
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
1. Ustalona przez Radę Miejską w Starym Sączu pełna nazwa szkoły brzmi: GIMNAZJUM w GOŁKOWICACH.
2. Ustalona nazwa jest używana przez szkołę w pełnym brzmieniu. Na pieczątkach i stemplach może być używany czytelny skrót nazwy.
3. Siedziba szkoły znajduje się we wsi Gołkowice Górne, na terenie Gminy Stary Sącz - budynek nr 65.
4. Szkoła na wniosek rady szkoły lub na wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego może mieć nadane imię osoby (osób), instytucji lub organizacji.
5. Imię szkoły nadaje organ prowadzący.
§ 2.
1. Obwód Gimnazjum w Gołkowicach obejmuje miejscowości:
1) Gaboń.
2) Gołkowice Dolne.
3) Gołkowice Górne.
4) Skrudzina.
§ 3.
1. Organem prowadzącym Gimnazjum w Gołkowicach jest Gmina Stary Sącz.
§ 4.
1. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kurator Oświaty w Krakowie.
§ 5.
1. Gimnazjum w Gołkowicach jest szkołą publiczną, która:
1) Zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania.
2) Przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
3) Zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
4) Realizuje:
a. Szkolny Zestaw Programów Nauczania uwzględniający podstawę programową kształcenia ogólnego.
b. Szkolny Plan Nauczania zgodny z ramowym planem nauczania.
c. Ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.
Rozdział II
CELE I ZADANIA GIMNAZJUM
§ 6.
1. Nadrzędnym celem edukacji szkolnej jest dążenie do wszechstronnego rozwoju dziecka poprzez harmonijną realizację zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności wychowania.
2. Szkoła w zakresie nauczania, co stanowi jej zadania specyficzne, zapewnia uczniomw szczególności:
1) Naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania czytania ze zrozumieniem.
2) Poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia.
3) Dochodzenie do rozumienia, a nie tylko pamięciowego opanowania przekazywanych treści.
4) Rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności (przyczynowo – skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych, itp.).
5) Rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego.
6) Traktowanie wiadomości przedmiotowych stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie.
7) Poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego.
8) Poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej.
3. W szkole uczniowie powinni kształcić swoje umiejętności wykorzystywania zdobywanej wiedzy aby w ten sposób lepiej przygotować się do pracy w warunkach współczesnego świata.
4. Nauczyciele stwarzają uczniom warunki do nabywania następujących umiejętności:
1) Planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania za nią coraz większej odpowiedzialności.
2) Skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia i uwzględniania poglądów innych ludzi, poprawnego posługiwania się językiem ojczystym, przygotowania do publicznych wystąpień.
3) Efektywnego współdziała w zespole i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego działania obowiązujących norm.
4) Rozwiązywanie problemów w twórczy sposób.
5) Poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną.
6) Odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków.
7) Rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań.
8) Przyswajania sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych.
5. Nauczyciele w swojej pracy wychowawczej, wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców, powinni zmierzać do tego aby uczniowie w szczególności:
1) Znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym).
2) Rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie.
3) Mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych jak i całej edukacji na danym etapie.
4) Stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętnie dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie z odpowiedzialnością za innych, wolność własną z wolnością innych.
5) Poszukiwali, odkrywali, i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie.
6) Uczyli się szacunku dla wspólnego dobra jako podstawy życia społecznego oraz przygotowywali się do życia w rodzinie w społeczności lokalnej i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych.
7) Przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia się.
8) Kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów; umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów.
§ 7.
1. Nauczyciele w gimnazjum wprowadzają uczniów w świat wiedzy naukowej, wdrażają ich do samodzielności, pomagają im w podejmowaniu decyzji dotyczącej kierunku dalszej edukacji i przygotowują do aktywnego udziału w życiu społecznym.
2. Edukacja w gimnazjum, wspomagając rozwój ucznia jako osoby wprowadzając go w życie społeczne, powinna przede wszystkim:
1) Wprowadzać ucznia w świat nauki przez poznanie języka, pojęć, twierdzeń i metod właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych na poziomie umożliwiającym dalsze kształcenie.
2) Rozbudzać i rozwijać indywidualne zainteresowania ucznia.
3) Wprowadzać ucznia w świat kultury i sztuki.
4) Rozwijać umiejętności społeczne ucznia przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu w grupie rówieśniczej.
5) Kształtować potrzeby i umiejętności dbania o własne ciało, zdrowie i sprawność fizyczną; wyrabiać czujność wobec zagrożeń dla zdrowia psychicznego, fizycznego i duchowego.
6) Umacniać wiarę dziecka we własne siły.
7) Wzmacniać poczucie tożsamości kulturowej, historycznej, etnicznej i narodowej.
8) Stwarzać warunki do rozwoju wyobraźni i ekspresji werbalnej, plastycznej, muzycznej i ruchowej.
9) Zapewniać warunki do harmonijnego rozwoju fizycznego i psychicznego oraz zachowań prozdrowotnych.
10) Zapewniać opiekę i wspomagać rozwój dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku w poczuciu więzi z rodziną.
11) Uwzględniać indywidualne potrzeby dziecka i troszczyć się o zapewnienie mu równych szans.
12) Stwarzać warunki do indywidualnego i grupowego działania na rzecz innych osób.
13) Stwarzać warunki do rozwijania samodzielności, obowiązkowości, podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie.
SPOSOBY WYKONYWANIA ZADAŃ SZKOŁY
§ 8.
1. Działalność edukacyjna gimnazjum jest określona przez:
1) Szkolny zestaw programów nauczania, który – uwzględniając wymiar wychowawczy – obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego:
a) Program nauczania dla zajęć edukacyjnych dla danego oddziału ujętych w szkolnym planie nauczania dobiera nauczyciel prowadzący te zajęcia, uwzględniając możliwości uczniów i wyposażenie szkoły;
b) Nauczyciel może wybrać program nauczania spośród programów wpisanych do ministerialnego wykazu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego albo opracować własny program samodzielnie lub z wykorzystaniem programów nauczania wpisanych do tego wykazu;
c) Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale ustalają zestaw programu nauczania, na który składają się programy dla poszczególnych zajęć edukacyjnych, czyli tworzą szkolny zestaw programów;
d) Program nauczania opracowany samodzielnie przez nauczyciela może być wprowadzony do szkolnego zestawu programów po uzyskaniu pozytywnej opinii nauczyciela mianowanego, posiadającego wykształcenie wyższe z dziedziny wiedzy zgodnej z zakresem treści, które program obejmuje;
e) Szkolny zestaw programów musi uwzględniać całość podstawy programowej dla III etapu edukacyjnego, w tym problematykę ścieżek edukacyjnych;
f) Szkolny zestaw programów dopuszcza do użytku szkolnego dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej rady szkoły, a jeżeli nie została ona powołana – opinii rady rodziców.
2) Program wychowawczy szkoły, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym jest realizowany przez wszystkich nauczycieli. Program wychowawczy szkoły obejmuje w szczególności:
a) Powinności wychowawcze, będące wymiarem pracy edukacyjnej każdego nauczyciela, określone w ramach zadań ogólnych szkoły;
b) Powinności i treści wychowawcze dla poszczególnych zajęć edukacyjnych;
c) Powinności wychowawców klasowych;
d) Wychowawcze treści zawarte w statucie oraz regulaminie szkolnym;
e) Harmonogram działań doraźnych i okolicznościowych;
f) Istniejące lub tworzone zwyczaje i obyczaje szkolne;
g) Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami i samorządem terytorialnym;
h) Tematyczne, okresowe programy wychowawcze (krajowe, regionalne, lokalne, szkolne);
i) Zasady funkcjonowania i zadania samorządu uczniowskiego.
3) Szkolny program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
§ 9.
1. Szkoła realizuje cele i zadania stosując różnorodne formy pracy z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz promocji zdrowia:
1) Zajęcia edukacyjne o charakterze dydaktyczno – wychowawczym, w toku których odbywa się:
a) Nauczanie przedmiotów (bloków przedmiotowych);
b) Realizacja ścieżek edukacyjnych (za realizację ścieżek edukacyjnych odpowiedzialni są nauczyciele wszystkich przedmiotów, którzy do własnego programu włączają odpowiednie treści danej ścieżki; częściowej realizacji tych treści można dokonać w czasie odrębnych, modułowych, kilkugodzinnych zajęć, które będą dla uczniów ważnym punktem odniesienia).
2) W ramach planu zajęć szkolnych naukę religii i etyki dla uczniów, których rodzice (opiekunowie prawni) wyrażają takie życzenie. W danym cyklu kształcenia ucznia rodzice tylko raz składają oświadczenia dotyczące deklaracji w sprawie korzystania z lekcji religii. Przeznacza trzy dni na odbycie rekolekcji religijnych.
3) W miarę potrzeb organizuje grupy dydaktyczno – wyrównawcze oraz zajęcia gimnastyki korekcyjnej dla uczniów z wadami postawy oraz zajęcia rewalidacyjne o charakterze rozwijającym i wyrównawczym prowadzone z uczniem niepełnosprawnym.
4) Szkoła umożliwia uczniom rozwój zainteresowań poprzez:
a) Organizację kół zainteresowań (w zależności od posiadanych środków finansowych);
b) Dostęp do zbiorów biblioteki szkolnej;
c) Organizację zajęć dodatkowych dla uczniów powierza się wszystkim nauczycielom jako zajęcia rozwijające indywidualne zdolności uczniów. Szczególną organizację opracowują nauczyciele i przedstawiają za pośrednictwem dyrektora do opinii organowi prowadzącemu szkołę. Zajęcia akceptowane przez gminę będą zajęciami płatnymi;
d) Udzielanie wszechstronnej pomocy uczniom biorącym udział w konkursach przedmiotowych i specjalistycznych o charakterze szkolnym i międzyszkolnym;
e) Organizację indywidualnego toku nauczania w miarę zaistniałych potrzeb.
2. Prowadzi pedagogizację rodziców poprzez organizowanie prelekcji, pogadanek, spotkań ze specjalistami (lekarzem, psychologiem, logopedą, pedagogiem, itp.)
3. Dyrektor szkoły i nauczyciele – wychowawcy sprawują funkcje opiekuńcze, odpowiednio do wieku ucznia i potrzeb środowiskowych, poprzez następujące działania:
1) W czasie zajęć obowiązkowych , nadobowiązkowych i pozalekcyjnych, odbywających się w budynku i poza budynkiem, opiekę zapewniają nauczyciele prowadzący te zajęcia.
2) W czasie wycieczek organizowanych przez szkołę opiekę sprawuje kierownik wycieczki, nauczyciele oraz rodzice – opiekunowie zgodnie z opracowanym wcześniej przez organizatora planem wycieczki zatwierdzonym przez dyrektora szkoły.
3) W czasie przerw międzylekcyjnych oraz przed zajęciami szkolnymi opiekę nad uczniami sprawują nauczyciele dyżurujący. Zakres obowiązków nauczycieli dyżurujących szczegółowo określa regulamin dyżurów nauczycieli.
4. Zaznajomienie z warunkami dotyczącymi ubezpieczenia i na życzenie rodziców sfinalizowania ubezpieczenia dzieci od NW.
5. Dyrektor szkoły w porozumieniu z zainteresowanymi przedstawicielami rodziców, rodzicami lub opiekunami oraz pracownikami pedagogicznymi szkoły każdorazowo ustala formy sprawowania opieki nad:
1) Uczniami z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku.
2) Uczniami, którym z powodów warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy opieki, w tym stała bądź doraźna pomoc materialna.
6. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
1) Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
2) Uczniowie i rodzice mogą wpływać na zmianę i dobór nauczyciela, któremu powierzono funkcję wychowawcy danego zespołu. Ustala się następujący tryb postępowania w tej sprawie:
a. Wspólny wniosek uczniów danej klasy i ich rodziców w ww. sprawie, sformułowany i uzasadniony na piśmie, należy przedłożyć dyrektorowi szkoły;
b. Zasadność ww. wniosku bada komisja powołana przez dyrektora szkoły w składzie:
Ø Dyrektor Szkoły – przewodniczący komisji,
Ø trzech przedstawicieli Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem wychowawcy klasy,
Ø klasowa Rada Rodziców,;
c. Ostateczna decyzja winna być podjęta przed upływem 14 dni od daty złożenia wniosku drogą głosowania, z uwzględnieniem 50% głosów za podjęciem wniosku;
d. o wynikach pracy komisji dyrektor niezwłocznie informuje wnioskujące strony.
5) Zmiana wychowawcy może także nastąpić w wypadku stwierdzenia uchylania się nauczyciela od wykonywania zadań wychowawcy klasowego. Powyższą decyzję podejmuje dyrektor po wysłuchaniu opinii Rady Pedagogicznej.
6) Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
7) Każdy uczeń jest objęty różnymi formami opieki i pomocy, w momencie kiedy z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzeba jest taka pomoc i wsparcie. Zadania te wypełniają wszyscy nauczyciele a szczególnie wychowawcy.
Zadania zespołów nauczycielskich
§ 10.
1. W szkole mogą być tworzone:
1) Zespoły przedmiotowe nauczycieli.
2) Zespoły problemowo-zadaniowe.
3) Zespoły wychowawcze.
2. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora na wniosek zespołu.
3. Zadania zespołów przedmiotowych nauczycieli:
1) Współdziałanie z dyrektorem i radą pedagogiczną w zakresie:
a. Ustalenia zestawu programów nauczania dla danego etapu edukacyjnego, zgodnie z rozporządzeniem MENiS w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego oraz warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego podręczników i zalecanych środków dydaktycznych; monitorowania przebiegu realizacji i aktualizacji programów nauczania.
b. Opracowania szczegółowych zasad oceniania uczniów zgodnie z rozporządzeniem MENiS w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.
2) Organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego – przedmiotowo – metodycznego np. w formie lekcji koleżeńskich.
3) Inicjowanie postępu pedagogicznego. Współdziałanie w organizowaniu pracowni szkolnych, a także przy uzupełnianiu ich wyposażenia w pomoce naukowe (sporządzanie wykazu niezbędnych środków dydaktycznych).
4) Wymiana doświadczeń nauczycieli w zakresie metod pracy dydaktyczno –wychowawczej.
5) Sprawowanie opieki nad początkującymi nauczycielami - pomoc metodyczna oraz związana z adaptacją w nowym środowisku.
6) Wnioskowanie i realizacja uchwał rady pedagogicznej w sprawach metod i organizacji pracy dydaktyczno-wychowawczo - opiekuńczej.
7) Przygotowywanie i opracowywanie materiałów niezbędnych do tworzenia programu szkoły ( np. plan pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej, itp.).
8) Współpraca z biblioteką szkolną w sprawie gromadzenia i wykorzystania zasobów bibliotecznych.
9) Współpraca z nauczycielami doradcami, animatorami oraz okręgową komisją egzaminacyjną.
4. Dyrektor szkoły może powoływać tzw. zespoły problemowo-zadaniowe na określony czas w celu zrealizowania określonego zadania (np. Komisja Klasyfikacyjno - Promocyjna ). Zadaniem tego typu zespołu może być np.:
1) Gromadzenie, sprawdzenie i opracowanie materiałów do posiedzenia rady klasyfikacyjno- promocyjnej.
2) Opracowanie planu szkoleń dla rady pedagogicznej.
3) Opracowanie specyficznego fragmentu programu wychowawczego szkoły.
4) Opracowanie ustaleń związanych ze szkolnym systemem oceniania.
5) Monitorowanie i ewaluacja realizowanych w szkole zadań i przedstawianie wniosków radzie pedagogicznej.
5. Wychowawcy klas tworzą zespół wychowawczy, którego zadaniem jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami a w szczególności:
1) Tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie.
2) Inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów.
3) Podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
Rozdział III
WEWNĄTRZSZKOLNE ZASADY OCENIANIA
§ 11.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnętrznego.
Szczegółowe warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów regulują Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania stanowiące załącznik Nr 1 do statutu Gimnazjum w Gołkowicach.
Warunki i sposób przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego regulują odrębne przepisy.
Działalność innowacyjna i eksperymentalna szkoły.
§ 12.
1. Szkoła może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną mającą na celu poszerzenie lub modyfikację zakresu realizowanych w szkole celów i treści kształcenia, wychowania lub opieki albo poprawę skuteczności działania szkoły uwzględniając potrzeby środowiska i specyfikę szkoły, zgodnie z obowiązującym w tym zakresie zarządzeniem ministra właściwego do spraw oświaty.
2. Innowacje i eksperymenty nie mogą prowadzić do zmiany typu szkoły.
3. Innowacja lub eksperyment może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne, całą szkołę, oddział lub grupę.
4. Rozpoczęcie innowacji lub eksperymentu jest możliwe po zapewnieniu przez szkołę odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych, niezbędnych do realizacji planowanych działań innowacyjnych i eksperymentalnych.
5. Innowacje lub eksperymenty, wymagające przyznania szkole dodatkowych środków budżetowych, mogą być podjęte po wyrażeniu przez organ prowadzący szkołę pisemnej zgody na finansowanie planowanych działań.
6. Rekrutacja do szkół lub oddziałów, w których jest prowadzona innowacja lub eksperyment, odbywa się na zasadzie powszechnej dostępności.
7. Udział nauczycieli w innowacji lub eksperymencie jest dobrowolny.
8. Innowacje i eksperymenty nie mogą naruszać uprawnień ucznia do bezpłatnej nauki, wychowania i opieki w zakresie ustalonym w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, a także w zakresie uzyskania wiadomości i umiejętności niezbędnych do ukończenia danego typu szkoły oraz warunków i sposobu przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów, określonych w odrębnych przepisach.
9. Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji w szkole podejmuje rada pedagogiczna.
10. Uchwała w sprawie wprowadzenia innowacji może być podjęta po uzyskaniu:
1) Zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji,
2) Opinii rady szkoły,
3) Pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji na jej prowadzenie w szkole, w przypadku gdy założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane.
11. Dyrektor szkoły przekazuje uchwałę rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji wraz z opisem jej zasad oraz opinią rady pedagogicznej i zgodą autora lub zespołu autorskiego innowacji, kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu szkołę w terminie do dnia 31 marca roku poprzedzającego rok szkolny, w którym jest planowane rozpoczęcie innowacji.
12. Uchwałę w sprawie wprowadzenia eksperymentu w szkole podejmuje rada pedagogiczna po zapoznaniu się z celem, założeniami i sposobem realizacji eksperymentu.
13. Uchwała w sprawie wprowadzenia eksperymentu może być podjęta po uzyskaniu:
1) Zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w eksperymencie,
2) Opinii rady szkoły,
3) Pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego eksperymentu na jego prowadzenie w szkole.
14. Dyrektor szkoły, na podstawie uchwały rady pedagogicznej, występuje do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania z wnioskiem o wyrażenie zgody na prowadzenie eksperymentu w szkole, w terminie do dnia 31 marca roku poprzedzającego rok szkolny, w którym jest planowane rozpoczęcie eksperymentu.
15. Wniosek, o którym mowa w ust. 3, składa się za pośrednictwem kuratora oświaty, który dołącza swoją opinię.
16. Wniosek powinien zawierać:
1) Cel, założenia i sposób realizacji eksperymentu.
2) Opinię jednostki naukowej, dotyczącą założeń eksperymentu wraz ze zgodą tej jednostki na sprawowanie opieki nad przebiegiem eksperymentu i na dokonanie jego oceny.
3) Zgodę rady pedagogicznej oraz opinię rady szkoły.
4) Zgodę organu prowadzącego szkołę, o której mowa w § 2 ust. 3.
17. Dyrektor szkoły prowadzącej eksperyment przekazuje bezpośrednio po jego zakończeniu ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania ocenę eksperymentu dokonaną przez jednostkę naukową, która sprawuje opiekę nad przebiegiem eksperymentu, a także informuje o niej organ prowadzący szkołę i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
18. Ocenę składa się za pośrednictwem kuratora oświaty, który dołącza swoją ocenę.
Organizacja zajęć dodatkowych
§ 13.
1. Zajęcia dodatkowe mają na celu wspieranie harmonijnego i wszechstronnego rozwoju ucznia, co realizowane jest poprzez:
1) Kształcenie umiejętności pracy zespołowej.
2) Pogłębienie zainteresowań.
3) Kształtowanie poczucia obowiązku.
4) Kształtowanie postaw otwartości, samodzielności, systematyczności.
5) Kształtowanie umiejętności aktywnego słuchania, dzielenia się swoimi umiejętnościami z innymi.
6) Kształtowanie wrażliwości na otaczający nas świat.
7) Usprawnianie zaburzonych funkcji.
2. W szkole mogą być prowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami następujące rodzaje zajęć pozalekcyjnych:
1) Artystyczne.
2) Sportowe.
3) Techniczne i informatyczne.
4) Pogłębiające wiedzę różne koła zainteresowań.
5) Zajęcia kompensacyjno – wyrównawcze.
3. Zajęcia pozalekcyjne może uczeń wybrać dobrowolnie lub zostać na nie skierowany przez nauczyciela, pedagoga , psychologa lub rodziców.
4. Organizację zajęć dodatkowych dla uczniów powierza się nauczycielowi, który przedstawia dyrektorowi na piśmie następujące informacje: program zajęć, główne cele zajęć, opis osiągnięć ucznia, formy i metody pracy.
5. Szczegółową organizację zajęć opracowują nauczyciele i przedstawiają za pośrednictwem dyrektora do opinii organowi prowadzącemu szkołę. Zajęcia zaakceptowane przez gminę będą zajęciami płatnymi.
Formy opieki i pomocy uczniom.
§ 14.
1. Szkoła udziela pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie. Zadania te wypełnia pedagog szkolny, nauczyciele a szczególnie wychowawcy. Opieka ta sprawowana jest poprzez:
1) Dokonywanie okresowej oceny sytuacji wychowawczej w szkole.
2) Dbanie o realizację obowiązku szkolnego przez uczniów szkoły.
3) Udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich trudności w wychowywaniu własnych dzieci.
4) Rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów sprawiających trudności w realizacji zadań szkoły.
5) Rozpoznawania sposobów spędzania czasu wolnego przez uczniów wymagających szczególnej pomocy i opieki wychowawczej.
6) Opracowywanie wniosków dotyczących uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej.
7) Stwarzanie uczniom warunków pozwalających skorzystać im z organizowanych form wypoczynku rekreacyjno - turystycznego.
8) Organizowanie pomocy wyrównującej braki w wiadomościach szkolnych uczniom napotykającym na szczególne trudności w nauce.
9) Opracowywanie i realizowanie programów profilaktycznych obejmujących nie tylko uczniów ale także rodziców.
10) Przygotowywanie wniosków do poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu stwierdzenia podłoża braków i sposobów ich usunięcia.
11) Organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom opuszczonym i osieroconym, uczniom z rodzin alkoholicznych, zdemoralizowanych, uczniom z rodzin wielodzietnych mających szczególne trudności materialne, organizowanie pomocy uczniom kalekim, przewlekle chorym itp.
12) Zorganizowanie dożywiania uczniom z rodzin posiadających szczególnie trudne warunki materialne przy współudziale instytucji mających w zakresie swej działalności pomoc materialną.
13) Współpracę z lekarzem i pielęgniarką szkolną.
14) Współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
Organizacja współdziałania z poradniami
psychologiczno – pedagogicznymi.
§ 15.
1. Szkoła prowadzi stałą współpracę z poradnią psychologiczno – pedagogiczną w Starym Sączu oraz poradniami specjalistycznymi, której celem jest wspomaganie rozwoju i efektywności uczenia się dzieci oraz udzielanie im, ich rodzicom, opiekunom, nauczycielom i wychowawcom pomocy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej i rehabilitacyjnej. Powyższe cele są realizowane poprzez:
1) Organizowanie spotkań z pracownikami poradni dla uczniów, rodziców i rady pedagogicznej.
2) Kierowanie wniosków do poradni w sprawie wydania opinii o:
a. Udzieleniu zezwolenia na indywidualny tok nauki;
b. Dostosowanie wymagań w zakresie wiedzy i umiejętności z nauczanego przedmiotu w stosunku do uczniów, u których stwierdzono deficyty rozwojowe;
c. Kwalifikowaniu uczniów do klas wyrównawczych;
d. Zwolnieniu uczniów z nauki jednego lub kilku przedmiotów określonych w przepisach w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;
e. Zwolnieniu ucznia niedosłyszącego z nauki jednego języka obcego.
3) Po otrzymaniu orzeczeń kwalifikacyjnych uczniów do kształcenia specjalnego (integracyjnego, nauczania indywidualnego) szkoła utrzymuje współpracę z poradnią psychologiczno – pedagogiczną polegającą na częstych konsultacjach efektów nauczania.
4) W przypadku braku zgody rodzica na przekazanie dziecka niepełnosprawnego do placówki specjalnej, szkoła prowadzi nauczanie integracyjne lub indywidualne zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Zasady i formy współdziałania szkoły
z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki
§ 16.
1. Współdziałanie szkoły z rodzicami opiera się na zasadzie wzajemnego zaufania, zrozumienia i poszanowania.
2. Organizuje się następujące formy współdziałania rodziców i nauczycieli:
1) Spotkania dyrektora szkoły z ogółem rodziców (przynajmniej dwa razy w roku).
2) Rozmowy indywidualne rodziców z wychowawcami i nauczycielami uczącymi ich dzieci, pedagogiem szkolnym oraz dyrektorem szkoły.
3) Co najmniej cztery zebrania rodziców z wychowawcami w roku szkolnym, mające charakter ogólnoszkolny.
4) Szczegółowa tematyka spotkań z rodzicami stanowi załącznik do planu pracy szkoły.
5) Comiesięczne spotkania rodziców z nauczycielami uczącymi ich dziecko w ramach tzw. „otwartych dni szkoły” w pierwsze wtorki miesiąca.
6) Uczestnictwo rodziców w lekcjach – obserwacja postępów dziecka.
7) Pomoc rodziców w organizacji różnorodnych imprez dydaktyczno-wychowawczych.
8) Współudział w realizacji Programu Profilaktyki.
3. Rodzice mają prawo do wyrażania i przekazywania dyrektorowi szkoły oraz organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły.
Rozdział IV
ORGANY SZKOŁY
§ 17.
1. Organami szkoły są:
1) Dyrektor Gimnazjum w Gołkowicach Górnych,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Rada Rodziców,
4) Samorząd Uczniowski,
2. W szkole może zostać powołana Rada Szkoły. Zasady jej tworzenia określają odrębne przepisy.
3. Kompetencje poszczególnych organów szkoły określa się na podstawie ustawy o systemie oświaty.
Dyrektor szkoły
§ 18.
1. Dyrektor szkoły zapewnia każdemu z organów szkoły możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji.
2. Umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły.
3. Zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.
4. Dyrektor szkoły w szczególności:
1) Kieruje działalnością dydaktyczno – wychowawczą szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz.
2) Sprawuje nadzór pedagogiczny.
3) Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
4) Realizuje uchwały rady rodziców oraz rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących.
5) Jest przewodniczącym rady pedagogicznej.
6) Wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa, o czym zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny w zależności od ich kompetencji.
7) Organizuje pracę zatrudnionych nauczycieli i pracowników obsługowych, spełniając wobec nich funkcję pracodawcy.
8) Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły lub placówki zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły.
9) Współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.
10) Wykonuje inne zadania wynikające z ustawy o systemie edukacji i przepisów szczególnych.
5. Dyrektor szkoły sprawuje kontrolę spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie tej szkoły, a w szczególności:
1) Kontroluje i egzekwuje od rodziców dopełnienie czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły, zapewnieniem regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne oraz zapewnieniem dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć szkolnych.
2) Prowadzi ewidencję spełniania obowiązku szkolnego.
6. W uzasadnionych przypadkach dyrektor sporządza wniosek na mocy, którego uczeń może zostać przeniesiony przez kuratora oświaty do innej szkoły.
7. Dyrektor szkoły jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1) Zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły.
2) Przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły.
3) Występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły (jeśli taka istnieje), w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
8. Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą rodziców, radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim.
9. W razie wystąpienia konfliktu wewnątrz szkoły dyrektor szkoły jest głównym rozjemcą. Działając zgodnie z prawem i poszanowaniem godności stron konfliktu, po wnikliwym rozpatrzeniu stanowisk stron poprzez rozmowy doprowadza do kompromisu i w efekcie do zażegnania konfliktu.
Rada Pedagogiczna
§ 19.
1. W szkole działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. W skład rady pedagogicznej wchodzą pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole.
3. W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
4. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
5. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
6. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przez rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
7. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) Zatwierdzanie planów pracy szkoły.
2) Podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów.
3) Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole.
4) Ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły.
5) Uchwala program wychowawczy szkoły i program profilaktyki.
8. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) Organizację pracy szkoły w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.
2) Szkolny zestaw programów nauczania.
3) Projekt planu finansowego szkoły.
4) Szkolny plan nauczania.
5) Wnioski o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
6) Propozycje dyrektora w sprawach przyznania nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
9. Przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian i przedstawia go do uchwalenia radzie szkoły.
10. Wyłania swoich dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej w celu przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora szkoły.
11. Wykonuje zadania rady szkoły, w przypadku, gdy rada ta nie została powołana.
12. Rozpatruje, skierowane do niej wnioski rady rodziców, dotyczące wszystkich spraw szkoły.
13. Rozpatruje, skierowane do niej wnioski i opinie Uczniowskiej Rady Gimnazjum, dotyczące wszystkich spraw szkoły, a w szczególności realizacji podstawowych praw ucznia.
14. Wyraża zgodę na egzamin klasyfikacyjny, na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności.
15. Może w wyjątkowych przypadkach, wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
16. Może, jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego, promować do klasy programowo wyżej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego.
17. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora szkoły.
18. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
19. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
20. Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej.
Rada Rodziców
§ 20.
1. W szkole działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
2. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów tej szkoły.
3. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
4. Rada rodziców opiniuje w szczególności:
1) Program wychowawczy.
2) Program profilaktyki.
3) Wprowadzenie przez dyrektora do szkolnego planu nauczania dodatkowych zajęć edukacyjnych z języka obcego, dodatkowych zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.
4) Pracę nauczyciela w związku z jego oceną dorobku zawodowego.
5. Reprezentacja rodziców może także przybrać inną nazwę.
5. Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
6. W celu wspierania działalności statutowej szkoły rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin rady.
7. Rada rodziców jest samorządnym przedstawicielem rodziców. Do jej zadań należy:
1) Współudział w programowaniu pracy szkoły.
2) Współdziałanie w organizowaniu czasu wolnego uczniów, zajęć pozalekcyjnych rozwijających uzdolnienia i zainteresowania uczniów.
3) Udzielanie pomocy samorządowi uczniowskiemu oraz organizacjom działającym w szkole.
Rada szkoły
§ 21.
1. W szkole może działać zgodnie z ustawą o systemie oświaty rada szkoły.
2. Rada szkoły uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły a także:
1) Uchwala statut szkoły.
2) Przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych szkoły i opiniuje plan finansowy szkoły.
3) Może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole; wnioski te mają dla organu charakter wiążący.
4) Opiniuje plan pracy szkoły, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły.
5) Zwłasnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan szkoły i występuje z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę oraz do wojewódzkiej rady oświatowej w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.
3. W celu wspierania działalności statutowej szkoły rada szkoły może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady szkoły określa regulamin.
4. Rada szkoły uchwala regulamin swej działalności zgodny z ustawą o systemie oświaty i statutem szkoły oraz wybiera przewodniczącego.
5. Do momentu powołania rady szkoły jej zadania wykonuje rada pedagogiczna.
6. Określa się następujący tryb powołania rady szkoły pierwszej kadencji: Radę szkoły organizuje dyrektor szkoły na łączny wniosek dwóch spośród następujących podmiotów:
1) Rady pedagogicznej.
2) Rady rodziców.
7. W skład rady szkoły wchodzą wybrani w drodze tajnego głosowania w równej liczbie:
1) Nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli - 3 osoby.
2) Rodzice wybrani przez ogół rodziców - 3 osoby.
8. Istnieje możliwość rozszerzenia składu rady o inne osoby niż wymienione wyżej.
9. Dopuszcza się możliwość dokonania w ciągu roku zmiany 1/3 składu osobowego rady.
10.Na pierwszym posiedzeniu rada szkoły uchwala regulamin swojej działalności i wybiera przewodniczącego.
11. Zebrania rady szkoły są protokołowane.
12. Kadencja rady szkoły trwa 3 lata.
13. W posiedzeniach rady szkoły może brać udział z głosem doradczym dyrektor szkoły oraz inne osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady.
14. Do momentu powołania rady szkoły jej funkcje spełnia rada pedagogiczna.
Samorząd Uczniowski
§ 22.
1. W szkole działa samorząd uczniowski zwany dalej Uczniowską Radą Gimnazjum.
2. Uczniowską Radą Gimnazjum stanowią wszyscy uczniowie szkoły.
3. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
4. Regulamin Uczniowską Radą Gimnazjum nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
5. Uczniowską Radą Gimnazjum może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
1) Prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami.
2) Prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu.
3) Prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań.
4) Prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej.
5) Prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem.
6) Prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Uczniowskiej Rady Gimnazjum.
6. W gimnazjum mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznej, stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza alba rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej gimnazjum.
Zasady współdziałania organów szkoły oraz sposoby
rozwiązywania sporów między nimi
§ 23.
1. Zasady współdziałania organów szkoły oparte są na:
1) Zapewnieniu każdemu organowi możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach kompetencji, zgodnych z obowiązującymi aktami prawnymi.
2) Umożliwieniu bieżącej wymiany informacji, dotyczących podejmowanych i planowanych działań, drogą organizowania spotkań przedstawicieli zainteresowanych stron.
2. Dyrektor szkoły winien uczestniczyć w plenarnych posiedzeniach organów szkoły i jest zobowiązany do przekazywania istotnych spraw z tych posiedzeń zainteresowanym organom szkoły.
3. Ustala się następujący tryb rozstrzygania sporów pomiędzy organami szkoły:
1) Spór rozstrzygany jest na terenie szkoły poprzez negocjacje pomiędzy stronami, przy czym negocjatorem jest osoba nie będąca stroną w sporze.
2) Spór rozstrzygany jest w oparciu o przepisy prawne stosowne do przedmiotu sporu.
3) Wypracowane w wyniku negocjacji stanowisko, będące rozwiązaniem sporu, ujmuje się w protokole z negocjacji.
4) W przypadku nierozwiązania sporu, sporządza się protokół rozbieżności.
5) W sytuacji nieuzyskania porozumienia spór rozstrzyga dyrektor szkoły, jeżeli nie jest stroną w sprawie.
6) W przypadku braku możliwości rozstrzygnięcia sporu na terenie szkoły, z zachowaniem procedur opisanych w pkt 1-5, strony mogą zwrócić się z prośbą o jego rozstrzygnięcie do Burmistrza Miasta i Gminy Stary Sącz lub Małopolskiego Kuratora Oświaty – w zależności od przedmiotu sporu.
2. Spory kompetencyjne między dyrektorem a innymi organami szkoły nie dające się rozstrzygnąć na terenie szkoły, rozstrzyga Burmistrz Miasta i Gminy Stary Sącz lub Małopolski Kurator Oświaty.
3. Nad całością spraw związanych z rozstrzyganiem sporów na terenie szkoły czuwa dyrektor.
Rozdział V
WEWNĘTRZNA ORGANIZACJA SZKOŁY
§ 24.
1. Terminy zajęć przerw i ferii zgodne są z rozporządzeniem MENiS w sprawie organizacji roku szkolnego.
2. W gimnazjum zajęcia dydaktyczno – wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu września z wyjątkiem soboty, a kończą się w najbliższy piątek po 18 czerwca.
3. Zimowa przerwa świąteczna trwa od 23 do 31 grudnia (lub od 22 do 31 grudnia, jeżeli 22 grudnia wypada w poniedziałek).
4. Ferie zimowe trwają dwa tygodnie. Termin ustala kurator w porozumieniu z wojewodą.
5. Wiosenna przerwa świąteczna rozpoczyna się w czwartek poprzedzający Święta Wielkanocne i kończy się w pierwszy wtorek po świętach.
6. Ferie letnie rozpoczynają się w najbliższą sobotę po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych i trwają do 31 sierpnia.
7. Rozkład zajęć dydaktyczno – wychowawczych realizowany jest w pięciu dniach tygodnia.
§ 25.
1. Podstawową jednostką organizacyjną gimnazjum jest oddział.
2. Zasady tworzenia i organizacji oddziałów sportowych, integracyjnych, specjalnych, dwujęzycznych dla mniejszości narodowych lub grup etnicznych określają odrębne przepisy.
3. Oddział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki oraz na zajęciach dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń w tym laboratoryjnych, z zastrzeżeniem ust.2.
4. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych, informatyki oraz techniki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
5. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 30 uczniów podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust. 2, można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
6. Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
7. W przypadku szczególnie trudnych warunków demograficznych lub geograficznych dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych.
8. Niektóre zajęcia jak język obcy, zajęcia wychowania fizycznego, informatyka mogą być realizowane w grupach międzyoddziałowych, jak również poza systemem klasowo – lekcyjnych, np. w formie wycieczek, warsztatów, obozów.
9. Zmiana oddziału jest możliwa na podstawie odpowiednio umotywowanego wniosku:
1) Rodziców lub opiekunów ucznia.
2) Rady Pedagogicznej.
§ 26.
1. W przypadku zaistnienia potrzeby zapewnienia opieki uczniom dojeżdżającym, w gimnazjum należy zorganizować świetlicę, a w przypadku trudności lokalowych „grupę świetlicową”, która wykorzystywałaby do zajęć salę lekcyjną.
2. Liczba uczniów w grupie na zajęciach w świetlicy nie powinna przekraczać 25 osób.
3. Do świetlicy przyjmowani byliby uczniowie na prośbę rodziców.
4. Cele, zadania i organizację świetlicy określać będzie „Regulamin Świetlicy”.
§ 27.
1. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
2. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny, tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
§ 28.
1. Wszelkie zmiany toku nauczania i wychowania wykraczające poza system lekcyjny mogą być planowane pod warunkiem uzyskania zgody dyrektora na:
1) Wyjście oddziału z budynku szkolnego na imprezy, filmy, występy, itp. pod opieką nauczyciela.
2) Wyjazd na wycieczkę po wypełnieniu „karty wycieczki” i zapewnienie opieki z godnie z obowiązującymi przepisami.
3) Organizacja zabaw szkolnych, ognisk, itp. imprez pod opieką wychowawców i rodziców.
§ 29.
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji gimnazjum opracowany przez dyrektora szkoły z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania – do dnia 30 kwietnia każdego roku.
2. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.
3. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności:
1) Liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze.
2) Ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
4. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły, dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Rozdział VI
ZADANIA I ORGANIZACJA BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
§ 30
1. Gimnazjum prowadzi multimedialną bibliotekę szkolną stanowiącą pracownię szkolną służącą do realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela.
2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły.
3. Godziny pracy biblioteki szkolnej umożliwiają dostęp do zbiorów przed zajęciami lekcyjnymi, podczas nich oraz po ich zakończeniu.
4. Do obowiązków nauczyciela bibliotekarza należy:
1) Gromadzenie i opracowywanie zbiorów.
2) Udostępnianie zbiorów, udzielanie informacji bibliotecznych katalogowych i bibliograficznych.
3) Informowanie o nowych nabytkach, poradnictwo w wyborach czytelniczych.
4) Kształcenie uczniów zgodnie z „Programem przysposobienia czytelniczego i informacyjnego uczniów w bibliotece szkolnej”.
5. Nauczyciel bibliotekarz dostosowuje formy i treści pracy pedagogicznej do typu szkoły ,wieku i poziomu intelektualnego uczniów, środowiska, warunków pracy.
6. Szczegółowe zasady korzystania z zasobów bibliotecznych oraz dostępu do Internetu określa regulamin biblioteki.
Rozdział VII
PRZEPŁYW INFORMACJI W GIMNAZJUM
§ 31.
1. Miejscem porozumiewania się poszczególnych organów szkoły są plenarne posiedzenia rady pedagogicznej.
2. W celu porozumiewania się z ogółem rodziców dyrektor organizuje zebrania rodziców
3. Przekazywanie rodzicom informacji o postępach w nauce i zachowaniu uczniów odbywa się poprzez:
1) Zebranie z wychowawcami organizowane przez wychowawcę minimum dwa razy w semestrze.
2) Indywidualne spotkania z wychowawcami i uczącymi poszczególnych przedmiotów wg harmonogramu opracowanego co roku na pierwszym posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
4. Za wszelkie informacje przekazywane uczniom i rodzicom, a dotyczące regulaminów, przepisów szkolnych i zarządzeń, odpowiadają wychowawcy klas, którzy udzielają również pomocy w organizowaniu rad klasowych rodziców,
5. W celu porozumiewania się z ogółem uczniów dyrektor organizuje apel lub spotyka się z Uczniowską Radą Gimnazjum.
6. Bieżąca informacja wewnętrzna przekazywana jest:
1) W księdze zarządzeń.
2) W księdze zastępstw.
3) Na tablicy głoszeń Uczniowskiej Rady Gimnazjum.
4) Na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim.
Rozdział VIII
Nauczyciele i inni pracownicy
§ 32.
1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust.1 określają odrębne przepisy.
Zadania nauczyciela
§ 33.
1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2. Zakres zadań nauczycieli:
1) Realizują program nauczania, który dobierają zgodnie z rozporządzeniem MENiS w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego oraz warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego podręczników i zalecania środków dydaktycznych.
2) Pisemnie opracowują rozkłady materiału prowadzonych przez siebie zajęć edukacyjnych, sporządzają pisemne scenariusze zajęć oraz dbają o prawidłowy, zgodny z wymogami dydaktyki i założeniami programowymi przebieg procesu dydaktycznego.
3) Decydują w sprawie doboru odpowiednich metod, form organizacyjnych i środków dydaktycznych w prowadzeniu swoich zajęć edukacyjnych.
4) Podejmują różnorodne formy pracy wspierające rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności, zainteresowania, a szczególnie:
a. Udzielają uczniom pomocy w przygotowaniu konkursów przedmiotowych;
b. Udzielają pomocy w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych;
c. Eksponują osiągnięcia uczniów na gazetkach szkolnych, imprezach i zebraniach rodzicielskich.
5) Podejmują różnorodne działania przyczyniające się do wzbogacania warsztatu pracy pedagogicznej a w szczególności:
a. Współuczestniczą we wzbogacaniu wyposażenia w środki dydaktyczne;
b. Korzystają z pomocy szkolnych zgodnie z instrukcjami;
c. Zapobiegają zagubieniu i niszczeniu pomocy oraz pracują nad wyrabianiem u uczniów nawyku poszanowania pomocy naukowych i sprzętu szkolnego.
6) Tworzą warunki do udziału uczniów w różnych formach aktywności społeczno – kulturalnej, samorządności, w konkursach i imprezach sportowych.
7) Prawidłowo prowadzą dokumentację pedagogiczną prowadzonych przez siebie zajęć edukacyjnych obowiązkowych i nadobowiązkowych, decydują o treściach programu prowadzonego koła lub zespołu.
8) Pracują nad doskonaleniem umiejętności dydaktycznych i podnoszeniem poziomu wiedzy merytorycznej, a w szczególności:
a. Dbają o etykę i godność zawodu nauczyciela;
b. Uczestniczą w zorganizowanych formach doskonalenia zawodowego oraz samokształceniu kierowanym;
c. Realizują zalecenia hospitacyjne i powizytacyjne;
d. Zachowują postawę zdyscyplinowania, odpowiedzialności, uczciwości, obowiązkowości i zaangażowania.
9) Przestrzegają ustaleń zawartych w Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania.
10) Stosują się do zaleceń poradni psychologiczno – pedagogicznej dotyczących obniżenia wymagań z zakresu wiedzy i umiejętności ucznia oraz w wypadku indywidualnego toku nauki dla uczniów szczególnie uzdolnionych w wybranej dziedzinie wiedzy lub umiejętności.
11) Współdziałają z organami szkoły w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
12) Ponoszą pełną odpowiedzialność za życie, zdrowie, bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych, w czasie których sprawują opiekę nad nimi.
13) Przestrzegają zasad poszanowania godności osobistej uczniów.
3. Nauczyciel odpowiada służbowo przed dyrektorem szkoły, organem prowadzącym szkołę za:
1) Poziom wyników dydaktyczno – wychowawczych na swoich zajęciach edukacyjnych oraz w klasach i zespołach, stosownie do realizowanego programu i warunków, w jakich pracuje.
2) Stan warsztatu pracy, sprzętu i urządzeń oraz środków dydaktycznych mu przydzielonych.
4. Nauczyciel odpowiada służbowo przed władzami szkoły, cywilnie lub karnie za:
1) Tragiczne skutki wynikłe z braku swego nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych lub w czasie dyżurów mu przydzielonych.
2) Nieprzestrzeganie procedury postępowania po zaistnieniu wypadku uczniowskiego lub na wypadek pożaru.
3) Zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia szkoły przydzielonych mu przez dyrektora, a wynikające z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia.
Zadania wychowawcy
§ 34.
1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
1) Tworzenie warunków wspomagających rozwój uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie.
2) Inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów.
3) Podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniowskim, a także pomiędzy uczniami, a innymi członkami społeczności szkolnej.
2. Wychowawca, w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1:
1) Otacza indywidualną opieką każdego wychowanka.
2) Przy pomocy atrakcyjnych celów lub projektów, na których skupia aktywność zespołu, przekształca klasę w grupę samowychowania i samorządności.
3) Planuje i organizuje wspólnie z uczniami i rodzicami:
a. Różne formy życia zespołowego rozwijające jednostki i integrujące zespół;
b. Ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy klasowego.
4) Współdziała z nauczycielami w klasie, koordynuje ich działania wychowawcze, organizuje indywidualną opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi, a także z różnymi trudnościami i niepowodzeniami.
5) Utrzymuje kontakt z rodzicami w celu:
a. Poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo – wychowawczych ich dzieci;
b. Współdziałania z rodzicami tzn. okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywanie od nich pomocy w swoich działaniach;
c. Włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły.
6) Współpracuje ze specjalistami, świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
7) Interesuje się postępami uczniów w nauce; analizuje przyczyny niepowodzeń, podejmuje wraz z zespołem, nauczycielami i rodzicami różnorodne działania zaradcze.
8) Czuwa nad regularnym uczęszczaniem dzieci do szkoły, bada przyczyny absencji, organizuje pomoc dla tych dzieci, które z powodu nieobecności mają trudności w opanowaniu określonych umiejętności, organizuje różnorodne formy spotkań z rodzicami.
9) Prowadzi pedagogizację w zakresie potrzeb i oczekiwań rodziców.
10) Współdziała z organami szkoły w zakresie stworzenia optymalnych warunków nauki, bezpiecznego i higienicznego pobytu ucznia w szkole.
11) Nawiązuje kontakt z bibliotekarzem; współdziała w podnoszeniu poziom czytelnictwa, a także z opiekunami kół zainteresowań i zajęć pozalekcyjnych.
12) Dba o sprzęt i estetykę sali lekcyjnej, przydzielonej danej klasie, starannie i zgodnie z przepisami prowadzi dokumentację powierzonej mu klasy (dziennik lekcyjny, arkusze ocen, wypisywanie świadectw, inne czynności administracyjne dotyczące klasy zgodnie z zarządzeniami władz szkolnych).
3. Ustala ocenę z zachowania zgodnie z ustaleniami zawartymi w Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania.
4. Ma wpływ na nagradzanie, wyróżnianie, a także stosowanie kar określonych regulaminem.
5. Wychowawca ma obowiązek podejmować formy spełniania zadań nauczyciela – wychowawcy odpowiednio do wieku uczniów, ich potrzeb, rodzaju szkoły oraz jej warunków środowiskowych.
6. W swej pracy nauczyciel – wychowawca ma prawo korzystać z pomocy merytorycznej i metodycznej właściwych placówek i instytucji oświatowych, naukowych, a w szczególności:
1) Ze strony dyrektora szkoły.
2) Z pomocy nauczyciela – opiekuna wyznaczonego przez dyrektora szkoły.
3) Z doradztwa specjalistów, poradni psychologiczno – pedagogicznej .
4) Właściwych zarządzeń władz szkolnych oraz z odpowiednich czasopism i literatury znajdującej się w bibliotece szkolnej, bibliotekach pedagogicznej oraz innych bibliotekach.
5) Wydziału ds. młodocianych.
7. Nauczyciel – wychowawca odpowiada służbowo przed dyrektorem szkoły za:
1) Osiąganie celów wychowania w swojej klasie.
2) Poziom opieki i pomocy indywidualnej dla swoich wychowanków będących.w trudnej sytuacji szkolnej lub społeczno – wychowawczej.
3) Prawidłowość dokumentacji uczniowskiej w swojej klasie.
§ 35.
1. Pracownicy obsługowi zatrudnieni na terenie szkoły podlegają dyrektorowi jako kierownikowi zakładu pracy i realizują szczegółowy zakres obowiązków przez niego wyznaczony.
2. Szczegółowe ustalenia dotyczące: obowiązków pracowników szkoły, czasu pracy, obowiązków pracodawcy, urlopów i zwolnień od pracy, BHP oraz ochrony przeciwpożarowej, ochrony pracy kobiet , wypłaty wynagrodzenia, wyróżnień i nagród, dyscypliny pracy zawiera przyjęty „Regulamin pracy szkoły”.
Rozdział IX
ZASADY REKRUTACJI DO GIMNAZJUM
§ 36.
1. Zasady przyjmowania uczniów do gimnazjum określają przepisy zawarte w rozporządzeniu MENiS w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkół oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.
2. Rekrutacja do klas I Gimnazjum w Gołkowicach odbywa się:
1) Z urzędu – do gimnazjum przyjmowani są absolwenci sześcioletnich szkół podstawowych zamieszkali w obwodzie gimnazjum.
2) W przypadku wolnych miejsc – na prośbę rodziców ( prawnych opiekunów) absolwenci sześcioletnich szkół podstawowych zamieszkali poza obwodem gimnazjum.
3. W przypadku uczniów, gdy liczba kandydatów zamieszkałych poza obwodem gimnazjum jest większa od ilości wolnych miejsc, o kolejności przyjmowania decyduje suma punktów uzyskanych za:
1) Oceny z następujących przedmiotów: język polski, język obcy nowożytny, matematyka, przyroda.
2) Dodatkowe osiągnięcia ucznia wymienione na świadectwie.
3) Wyniki sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej.
4. Oceny uzyskane z przedmiotów, o których mowa w ust.3 pkt.a przelicza się następująco: celujący – 8 pkt., bardzo dobry – 6 pkt., dobry – 4 pkt., dostateczny – 2 pkt., dopuszczający – 1 pkt.
5. Za dodatkowe osiągnięcia, o których mowa w ust. 3 pkt. b uczeń może uzyskać maksymalnie 8 pkt. Kandydat otrzymuje punkty:
1) Odpowiednio: 3-2-1 za zajęcie jednego z trzech pierwszych miejsc w konkursach i zawodach na szczeblu gminy.
2) Odpowiednio: 6-4-2 za zajęcie jednego z trzech pierwszych miejsc w konkursach i zawodach na szczeblu powiatu.
3) Odpowiednio: 8-6-4 za zajęcie jednego z trzech pierwszych miejsc w konkursach i zawodach na szczeblu województwa.
Prawa ucznia
§ 37.
Uczeń ma prawo do:
1. Właściwie zorganizowanego procesu edukacyjnego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.
2. Opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole, na wycieczkach zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej, jak również do ochrony i poszanowania jego godności osobistej.
3. Życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie edukacyjnym i wychowawczym.
4. Swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza tym dobra innych osób.
5. Prawo do nauki religii na pisemne życzenie rodziców.
6. Rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów.
7. Zaznajomienia ze szczegółowymi zasadami wewnątrzszkolnego systemu oceniania.
8. Znajomości celów lekcji, zadań lekcyjnych do jasnej i zrozumiałej dla niego treści lekcji.
9. Pomocy w przypadku trudności w nauce.
10. Korzystania z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego.
11. Korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych księgozbiorów biblioteki.
12. Wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole.
13. Prawa ucznia zostały określone z uwzględnieniem w szczególności praw zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka.
Obowiązki ucznia
§ 38.
1. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły a zwłaszcza dotyczących:
1) Zapewnienia sobie i innym uczniom oraz osobom dorosłym bezpieczeństwa poprzez nienarażanie swego zdrowia i życia lub innych osób:
a. Unikać nałogów;
b. Dbać o higienę osobistą;
c. Przeciwstawiać się wszelkim przejawom agresji, przemocy fizycznej i psychicznej;
d. W stosunku do młodszych, słabszych i krzywdzonych przyjmować zawsze postawę gotowości niesienia pomocy i służenia innym swoimi wiadomościami i umiejętnościami;
e. Po zakończeniu zajęć uczeń może przebywać w szkole tylko pod opieką nauczyciela lub instruktora.
2. Systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły.
3. Przestrzegania ustalonych zasad i porządku w czasie lekcji i przerw międzylekcyjnych.
4. Usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach w formie przyjętej w regulaminie oraz uzupełniania braków wynikających z absencji.
5. Starannego wykonywania prac domowych.
6. Przestrzegania regulaminów pracowni szkolnych, biblioteki.
7. Poszanowania mienia szkolnego. Za zniszczenie mienia szkolnego uczeń lub jego rodzice ponoszą odpowiedzialność materialną i są zobowiązani do uiszczenia aktualnej wartości zniszczonego mienia, wraz z kosztami związanymi z całkowitym usunięciem szkód.
8. Przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do nauczycieli, kolegów i innych pracowników szkolnych. Dbać o kulturę języka.
9. Uczniowi bezwzględnie nie wolno:
1) Spożywać napojów alkoholowych.
2) Palić papierosów,.
3) Używać bądź rozpowszechniać narkotyków lub innych środków odurzających.
4) Zachować się agresywnie lub stosować przemoc.
Rozdział X
Nagrody i kary
§ 39.
1. Każdy organ szkoły może nagradzać ucznia za:
1) Rzetelną naukę i aktywność społeczną.
2) Wzorową postawę.
3) Wybitne osiągnięcia.
4) Dzielność i odwagę.
2. Nagrody dla uczniów wyróżniających się udzielane przez wychowawców:
1) Pochwała wobec klasy.
2) Pochwała wobec rodziców ( ustna lub pisemna).
3) Wniosek do pochwały lub nagrody dyrektora,
3. Nagrody na forum szkoły:
1) Pochwała opiekuna organizacji działających w szkole,
2) Pochwała udzielona przez dyrektora szkoły.
3) Wpis do Złotej Księgi Uczniów Gimnazjum w Gołkowicach za osiągnięcie wybitnych wyników w nauce.
4) List gratulacyjny do rodziców,
5) Nagroda zbiorowa dla wyróżniającego się w określonej dziedzinie (sport, nauka, uspołecznienie, itp.) – nagroda fundowana przez Radę Rodziców, a w przypadku powołania prze Radę Szkoły.
4. Uczeń może być ukarany za rozmyślne łamanie statutu gimnazjum następującymi karami:
1) Upomnienie wychowawcy klasy na forum klasy lub szkoły.
2) Upomnienie dyrektora szkoły w obecności klasy.
3) Upomnienie lub nagana dyrektora szkoły udzielona publicznie wobec uczniów szkoły.
4) Upomnienie dyrektora w obecności rodziców i wychowawcy.
5) Zawieszenie prawa do reprezentowania szkoły na zewnątrz – karę nakłada dyrektor szkoły.
6) Czasowego zawieszenia praw do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, w tym wycieczkach, imprezach szkolnych.
7) Przesunięcie do innej klasy.
8) Wnioskowanie do kuratora oświaty o przeniesienie ucznia do innego gimnazjum– karę nakłada dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii zespołu wychowawczego i prezydium samorządu uczniowskiego.
5. Wystąpienie z wnioskiem do Kuratorium Oświaty i Sportu o przeniesienie ucznia do innej szkoły może nastąpić w przypadku:
1) Umyślnego naruszenia zasad bezpieczeństwa swego i innych i narażania w konsekwencji życia lub zdrowia swego i innych.
2) Używania lub rozprowadzania narkotyków lub innych środków odurzających.
3) Spożywania na terenie szkoły napojów alkoholowych lub przebywania w stanie nietrzeźwym.
4) Stosowania przemocy i wymuszeń finansowych.
§ 40.
1. O wyborze nagrody i kary dla ucznia decyduje konkretne zachowania oceniane przez wychowawcę, dyrektora, a w szczególnych przypadkach przez Radę Pedagogiczną.
2. Uczeń ma prawo w terminie 3 dni od zawiadomienia go o karze zwrócić się do dyrektora szkoły z pisemnym wnioskiem o zbadanie zasadności kary.
3. Dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, a w przypadku powołania z Radą Szkoły podejmuje decyzję o utrzymaniu lub anulowaniu kary w terminie do 7 dni.
4. Ustala się następujący tryb odwołania od nałożonej kary:
1) W pierwszej kolejności uczeń zwraca się do osoby udzielającej karę.
2) Następnie do wychowawcy, który w ciągu 3 dni bada sprawę ponownie.
3) Uczeń lub jego rodzice wnoszą do dyrektora szkoły pisemną prośbę o ponowne rozpatrzenie zasadności udzielania kary w terminie do 3 dni od otrzymania informacji od wychowawcy.
4) Dyrektor powołuje komisję do powtórnego zbadania sprawy. W skład komisji wchodzą:
a. Wychowawca klasy;
b. Przedstawiciel Rady Rodziców klasy;
c. Przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego;
d. Pedagog szkolny.
5) Komisja ma obowiązek wysłuchania ucznia i jego rodziców
6) W terminie do tygodnia komisja na piśmie przedstawia swoją opinię dyrektorowi szkoły w tej sprawie.
7) Na podstawie opinii, dyrektor w terminie do 2 tygodni od otrzymania prośby o odwołanie podejmuje decyzję, którą na piśmie przedkłada rodzicom.
8) W przypadku wątpliwości sprawę rozstrzyga Rada Pedagogiczna lub Kurator Oświaty.
4. Wszystkie przydzielone nagrody i udzielone kary odnotowywane są w „Ewidencji kar i nagród”.
5. Każdy uczeń ma prawo do rehabilitacji poprzez aktywny udział w życiu szkoły lub środowisku.
Rozdział XI
SPORY I KONFLIKTY
§ 41.
1. Sprawy sporne między uczniami a nauczycielami uczącymi poszczególnych przedmiotów w danym oddziale rozstrzyga wychowawca klasy.
2. Na terenie szkoły działa Rzecznik Praw Ucznia powołany przez Radę Pedagogiczną.
3. W przypadku nierozstrzygniętego sporu zbiorowego lub indywidualnego na terenie klasy uczeń może zwrócić się za pośrednictwem Rzecznika Praw Ucznia lub Uczniowskiej Rady Gimnazjum do dyrektora szkoły z prośbą o zbadanie sprawy przez komisję wychowawczą (dyrektor, opiekun samorządu, Rzecznik Praw Ucznia, pedagog, przewodniczący Rady Rodziców, przewodniczący Uczniowskiej Rady Gimnazjum).
4. Decyzja komisji wychowawczej przedstawiana jest każdej ze stron. W ciągu 7dni strony mogą złożyć odwołanie do dyrektora lub do rady szkoły w przypadku jej powołania. Odwołanie musi być rozpatrzone w terminie 7dni.
5. W przypadku konfliktu między rodzicami a nauczycielem mediatorem jest dyrektor, który może zlecić rozpatrzenie sprawy komisji wychowawczej – działającej w tym przypadku bez udziału przedstawiciela uczniów.
6. W sytuacji sporu między nauczycielami na terenie szkoły mediatorem pozostaje dyrektor szkoły.
7. W sytuacji nierozwiązanego sporu między nauczycielem a dyrektorem spór rozstrzyga organ prowadzący lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny według posiadanych kompetencji.
Rozdział XII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 42.
1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Szkoła może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
3. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
4. Zasady gospodarki finansowej szkoły określają odrębne przepisy.
Z dniem 31 sierpnia 2003r. traci moc Statut Gimnazjum w Gołkowicach nadany Uchwałą Nr XVI/118/99 Rady Miejskiej w Starym Sączu z dnia 30 sierpnia 1999r..