Załącznik nr 1. DO STATUTU
WEWNĄTRZSZKOLNE ZASADY OCENIANIA
Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania stanowią załącznik do Statutu Gimnazjum w Gołkowicach i oparte są na Rozporządzeniu MENiS, z dn. 7 września 2004, w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. W WZO zawarto informacje dotyczące szczegółowych warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego.
Rozdział 1
Wstęp
§ 1.
1. Ocenianiu podlegają:
1) Osiągnięcia edukacyjne ucznia.
2) Zachowanie.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizacji szkolnego programu nauczania.
3. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych, jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie.
2) Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju.
3) Motywowanie ucznia do dalszej pracy.
4) Dostarczanie rodzicom (opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
5) Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Rozdział 2
Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny
§ 2.
1. Na początku każdego roku szkolnego, najpóźniej do 15 września, nauczyciele poszczególnych przedmiotów informują uczniów o wymaganiach edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanego przez siebie programu nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, warunkach i trybie uzyskania wyższych niż przewidywane ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych. Informacje te są przekazywane podczas lekcji danego przedmiotu. Wymagania edukacyjne są dostępne dla uczniów przez cały rok. Umieszczone są na gazetkach ściennych w salach oraz można je wypożyczyć w bibliotece szkolnej.
2. Na początku każdego roku szkolnego, najpóźniej do 15 września, nauczyciele poszczególnych przedmiotów informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanego przez siebie programu nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, warunkach i trybie uzyskania wyższych niż przewidywane ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych. Informacje te są przekazywane podczas zebrań z rodzicami. Rodzice potwierdzają fakt zapoznania się z WZO własnoręcznym podpisem.
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów opracowują przedmiotowe zasady oceniania określające: narzędzia sprawdzające osiągnięcia uczniów dostosowane do przedmiotu i wyposażenia szkoły, zasady oceniania poszczególnych wytworów ucznia, zasady ustalania śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej.
§ 3.
1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi na zajęciach edukacyjnych, a jego rodzicom (prawnym opiekunom) w czasie:
1) Dni otwartych, które odbywają się w pierwszy wtorek miesiąca.
2) W czasie spotkań śródokresowych.
3) Zebrań na miesiąc przed klasyfikacją.
4) Wywiadówki po zakończeniu I okresu.
5) Indywidualnych kontaktów z nauczycielem danego przedmiotu oraz pedagogiem szkolnym.
2. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
§ 4.
1. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii publicznej oraz niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej i niepublicznej poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne wynikające z realizowanego przez niego programu nauczania w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
2. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 2 ust. 1, do indywidualnych potrzeb ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
3. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
Rozdział 3
Ocenianie i klasyfikowanie ucznia – osiągnięcia edukacyjne
§ 5.
Zasady oceniania bieżącego:
1) Ocena wyrażona stopniem winna być na wniosek ucznia lub jego rodzica uzasadniona.
2) Nauczyciele przedmiotów odpowiadają za systematyczność i częstotliwość oceniania – minimum jedna ocena w miesiącu, licząc pełne miesiące nauki.
3) Ocenianiu bieżącemu winny podlegać różne formy aktywności ucznia – wypowiedzi ustne, kartkówki, wypracowania, dyktanda, sprawdziany, projekty, prace praktyczne oraz inne wynikające ze specyfiki przedmiotu i określone w przedmiotowych zasadach oceniania.
4) Uczeń ma prawo do poprawy niesatysfakcjonującej go oceny otrzymanej za sprawdzian, zadanie klasowe przeprowadzone po działach programowych, jeden raz i wówczas wpisuje mu się ocenę uzyskaną w efekcie poprawy; termin poprawy ustala nauczyciel.
5) Uczeń nie może poprawiać ocen uzyskanych za kartkówki i odpowiedzi ustne obejmujące bieżący materiał, brak przygotowania do lekcji (brak zadania, zeszytu ćwiczeń, zeszytu przedmiotowego), pracę na lekcji itp.
6) Prace pisemne oraz powtórzenia materiału obejmującego więcej niż miesiąc nauki muszą być zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem.
7) W ciągu tygodnia nie można przeprowadzić więcej niż trzy, a w ciągu dnia więcej niż jedną całogodzinną pracę pisemną.
8) Poprawiona i oceniona praca pisemna musi być udostępniona uczniowi do wglądu /poprawy/ w ciągu dwóch tygodni.
9) Uczeń ma prawo do zwolnienia z ustalenia oceny bieżącej bezpośrednio po usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach edukacyjnych, pod warunkiem, że w ciągu tej nieobecności odbyła się lekcja danego przedmiotu.
10) Nauczyciel może w przedmiotowych zasadach oceniania przewidzieć możliwość jednokrotnego w ciągu okresu zgłoszenia przez ucznia nieprzygotowania do zajęć bez podania przyczyny; zgłoszenie musi nastąpić przed rozpoczęciem zajęć.
2. Oceny przyznawane są uczniom według sześciostopniowej skali:
1) Stopień celujący- 6 skrót: cel.
2) Stopień bardzo dobry- 5 skrót: bdb.
3) Stopień dobry- 4 skrót: db.
4) Stopień dostateczny- 3 skrót: dst.
5) Stopień dopuszczający- 2 skrót: dop.
6) Stopień niedostateczny- 1 skrót: ndst.
3. Przy ocenie bieżącej (cząstkowej) nauczyciel może wprowadzić dodatkowo oznaczenia +(plus) i –(minus).
4. Oceny są jawne dla ucznia. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi na zajęciach edukacyjnych.
Uczeń nieobecny podczas sprawdzianu, zadania klasowego ma obowiązek napisać sprawdzian z zakresu danego działu w terminie ustalonym przez nauczyciela. W przypadku, gdy jest to nieusprawiedliwiona nieobecność uczeń nie ma prawa do poprawy takiego sprawdzianu, zadania klasowego.
Niedopuszczalne jest dodatkowe tzw. „zaliczanie” przez ucznia zaległych partii materiału.
§ 6.
1. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustalaniu ocen klasyfikacyjnych według skali:
1) Stopień celujący- 6 skrót: cel.
2) Stopień bardzo dobry- 5 skrót: bdb.
3) Stopień dobry- 4 skrót: db.
4) Stopień dostateczny- 3 skrót: dst.
5) Stopień dopuszczający- 2 skrót: dop.
6) Stopień niedostateczny- 1 skrót: ndst.
2. Klasyfikowanie śródroczne i roczne ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen opisowych z poszczególnych zajęć edukacyjnych.
3. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.
4. Posiedzenie klasyfikacyjne (śródroczne/roczne) Rady Pedagogicznej odbywa się w ostatnim tygodniu poprzedzającym ferie zimowe/letnie.
5. Klasyfikowanie roczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny według skali podanej w ust.1.
6. Na cztery tygodnie przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej poszczególni nauczyciele zobowiązani są poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o aktualnych dla niego ocenach klasyfikacyjnych. Informacja przekazywana jest rodzicom (prawnym opiekunom) na spotkaniu rodzicielskim.
7. Otrzymanie informacji o aktualnych dla ucznia ocenach niedostatecznych rodzice (prawni opiekunowie) potwierdzają na piśmie.
8. W przypadku nieobecności rodzica (prawnego opiekuna) na spotkaniu wychowawca wysyła zawiadomienie o postępach ucznia w nauce do domu za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
9. Na dwa tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele poszczególnych przedmiotów dokonują podsumowania osiągnięć uczniów i wpisują przewidywaną ocenę długopisem (piórem) do dziennika lekcyjnego obok kolumny przeznaczonej na roczne oceny klasyfikacyjne. Przewidywaną ocenę uczeń wpisuje do zeszytu przedmiotowego, a rodzic potwierdza ją podpisem.
10. Rodzice ucznia (prawni opiekunowie) w ciągu dwóch dni mogą wnieść do dyrektora gimnazjum umotywowany wniosek o dodatkowe sprawdzenie osiągnięć ucznia umożliwiające mu poprawę przewidywanej oceny klasyfikacyjnej.
11. Dodatkowe sprawdzenie osiągnięć ucznia umożliwiające mu poprawę przewidywanej oceny klasyfikacyjnej może mieć miejsce, gdy:
1) Uczeń systematycznie przygotowywał się do zajęć – posiadał podręczniki, zeszyty, ćwiczenia, miał odrobioną pracę domową, a brak podręcznika, ćwiczeń, zeszytu lub innych pomocy był odnotowany w zeszycie uwag.
2) Zapisy w zeszycie uwag wskazują, że uczeń nie przeszkadzał w prowadzeniu zajęć.
3) Uczeń uzyskał co najmniej 50% ocen o jaką się ubiega;(pozostała treść została skreślona.
4) Uczeń nie posiada nieusprawiedliwionej nieobecności na zajęciach.
5) Uczeń przebywał na dłuższym zwolnieniu lekarskim – powyżej miesiąca.
6) W szczególnych przypadkach losowych (tragedia rodzinna, wypadek).
12. W przypadku odrzucenia przez dyrektora wniosku o dodatkowe sprawdzenie osiągnięć ucznia umożliwiające mu poprawę oceny przewidywanej, dyrektor zobowiązany jest w formie pisemnej uzasadnić odmowę i przekazać ją, za potwierdzeniem, rodzicom (prawnym opiekunom) .
13. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku przez dyrektora, nauczyciel zobowiązany jest przygotować zestaw zadań zgodnie z wymaganiami na ocenę, o którą ubiega się uczeń oraz poinformować go o terminie poprawy proponowanej oceny. Poprawa ma miejsce poza zajęciami lekcyjnymi w obecności minimum dwóch innych uczniów /piszących lub powołanych w charakterze obserwatorów/.
14. Poprawiona praca ucznia wraz z umotywowaną decyzją o podwyższeniu lub utrzymaniu oceny przekazywana jest dyrektorowi, który w formie pisemnej i za potwierdzeniem przekazuje ją wnioskodawcy.
15. Dodatkowe sprawdzenie osiągnięć ucznia umożliwiające mu poprawę oceny przewidywanej musi być przeprowadzone najpóźniej na trzy dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
16. Dokumentacja, o której mowa w ust. 10,12, 14 przechowywana jest wraz z dokumentacją klasyfikacyjną.
17. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
§ 7.
W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego.
Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo inną poradnię specjalistyczną, na czas określony w tej opinii.
W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
§ 8.
1. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia braków, poprzez:
1) Udział w zespołach dydaktyczno-wyrównawczych.
2) Organizację pomocy koleżeńskiej.
3) Dodatkowe ćwiczenia, zadania.
4) Ścisłą współpracę wychowawcy, nauczycieli, pedagoga szkolnego z rodzicami ucznia.
5) Pomoc psychologiczną w postaci stałego kontaktu z pedagogiem szkolny.
§ 9.
1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem przepisu § 4. uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od stopnia niedostatecznego z zastrzeżeniem § 14. ust. 10.
2. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
3. Uczeń, który nie spełni warunków określonych w ust.1. nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
4. Laureaci ostatniego stopnia wojewódzkiego konkursu przedmiotowego otrzymują z danego przedmiotu celującą ocenę w klasyfikacji rocznej.
Rozdział 4
Ocenianie i klasyfikowanie zachowania ucznia
§ 10.
Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
Ocena zachowania uwzględnia w szczególności:
1) Wywiązywanie się z obowiązków ucznia.
2) Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej.
3) Dbałość o honor i tradycje szkoły.
4) Dbałość o piękno mowy ojczystej.
5) Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób.
6) Godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią.
7) Okazywanie szacunku innym osobom.
Wychowawca klasy na początku roku szkolnego, najpóźniej do 15 września, informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższych niż przewidywane oceny klasyfikacyjne z zachowania,
Ocenę z zachowania ustala wychowawca klasy na podstawie liczby punktów zdobytych przez ucznia.
Podstawę do ustalenia liczby punktów zdobytych przez ucznia na koniec okresu / roku/ stanowią:
Na godzinie do dyspozycji wychowawcy, samorząd zgłasza wychowawcy ilość przyznanych przez siebie punktów.
Wychowawca uzupełnia kartę przyznanymi przez siebie punktami a następnie każdy uczeń dokonuje samooceny.
Wychowawca w obecności klasy ustosunkowuje się do samooceny ucznia /wyjaśnia rozbieżności/ i wpisuje do karty oceny z zachowania ilość uzyskanych punktów.
Na tydzień przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej wychowawca wpisuje przewidywaną ocenę zachowania długopisem (piórem) do dziennika lekcyjnego obok kolumny przewidzianej na roczną ocenę klasyfikacyjną. Przewidywaną ocenę zachowania uczeń wpisuje do zeszytu przedmiotowego z języka polskiego, a rodzic potwierdza ją podpisem.
Rodzice ucznia (prawni opiekunowie) lub uczeń w ciągu dwóch dni mogą wnieść do dyrektora gimnazjum umotywowany wniosek o poprawienie przez wychowawcę oceny z zachowania.
Wychowawca w obecności rodzica i ucznia analizuje, czy:
1) W czasie ostatnich czterech tygodni, tj. od dnia podania rodzicom aktualnej oceny z zachowania ucznia do dnia wystawienia przewidywanej oceny z zachowania odnotowano negatywne zachowania ucznia.
2) Uczeń otrzymał w ciągu roku karę statutową.
3) Ocena ucznia nie jest wynikiem zachowań wymienionych w § 10 ust.9.
4) Brak jest rozbieżności między samooceną ucznia a oceną ustaloną w wyniku przyjętej procedury klasyfikacyjnej.
5) Ocena roczna jest wyższa od oceny śródrocznej.
Wniosek zostaje odrzucony, jeżeli wychowawca stwierdzi, że miała miejsce minimum jedna z wymienionych w ust. 10 sytuacji. O odrzuceniu wniosku wychowawca powiadamia rodziców i dyrektora na piśmie.
Jeżeli brak jest uzasadnienia do odrzucenia wniosku, wychowawca zobowiązany jest do powtórnego rozpatrzenia wystawionej oceny oraz do przedstawienia na rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniu rady pedagogicznej pisemnego uzasadnienia wystawionej przez siebie rocznej oceny klasyfikacyjnej. Stanowisko to przekazuje w formie pisemnej rodzicowi ucznia.
Rozdział 5
Egzamin klasyfikacyjny
§ 11.
1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
3. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na wniosek jego rodziców /prawnych opiekunów/ rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
4. Rada pedagogiczna wyraża zgodę, o której mowa w ust. 3, jeżeli nieklasyfikowanie dotyczy nie więcej niż dwóch przedmiotów oraz występują następujące przesłanki:
1) uczeń pochodzi z rodziny, w której brak jest zainteresowania sprawami szkolnymi ucznia;
2) nieusprawiedliwione nieobecności miały miejsce w pierwszej części okresu, natomiast później nastąpiła wyraźna poprawa we frekwencji na zajęciach;
3) postawa ucznia poświadczona przez wychowawcę rokuję nadzieję na niepowtórzenie się sytuacji w przyszłości.
5. Zasady organizacji i przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego reguluje rozporządzenie MENiS, z dn. 7 września 2004, w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów (…).
Rozdział 6
Egzamin poprawkowy
§ 12.
1. Uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
2. Na wniosek rodziców, wychowawcy lub ucznia Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych, gdy:
1) Uczeń przebywał na dłuższym zwolnieniu lekarskim – powyżej miesiąca.
2) W szczególnych przypadkach losowych (tragedia rodzinna, wypadek).
3) Uczeń znajduje się w trudnej sytuacji rodzinnej przejawiającej się brakiem zainteresowania nim ze strony rodziców.
3. Szczegółowe zasady organizacji i przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego reguluje rozporządzenie MENiS, z dn. 7 września 2004, w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów (…).
4. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna jeden raz w ciągu nauki w gimnazjum może promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
Rozdział 7
Zastrzeżenia do trybu wystawienia klasyfikacyjnej oceny rocznej
§ 13.
1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą, w terminie do siedmiu dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych, zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
2. W przypadku zastrzeżeń dotyczących ustalenia oceny z zajęć edukacyjnych dyrektor zobowiązany jest sprawdzić, czy:
1) Nauczyciel opracował wymagania edukacyjne na poszczególne oceny i zapoznał z nimi w terminie ucznia i jego rodziców.
2) Nauczyciel zapoznał uczniów i jego rodziców (prawnych opiekunów) z warunkami i trybem uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
3) Czy nauczyciel dostosował wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb ucznia określonych w opinii lub orzeczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej.
4) Nauczyciel przestrzegał zasad zapisanych w PZO.
5) Rodzic miał możliwość zapoznawania się na bieżąco z ocenami cząstkowymi ucznia.
6) Przestrzegano określonych w WZO zasad regulujących ustalenie rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
3. W przypadku zastrzeżeń dotyczących ustalenia rocznej klasyfikacyjnej oceny z zachowania dyrektor zobowiązany jest sprawdzić, czy:
1) Wychowawca zapoznał ucznia i jego rodziców z kryteriami ocen z zachowania.
2) Czy wychowawca zapoznał uczniów i jego rodziców (prawnych opiekunów) z warunkami i trybem uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.
3) Czy bieżące ocenianie zachowania ucznia przebiegało zgodnie z WZO.
4) Czy wychowawca przestrzegał określonych w WZO zasad i terminów ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.
4. W przypadku stwierdzenia przez dyrektora zasadności zastrzeżeń dotyczących trybu ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny z zachowania zgłoszonych przez ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), zobowiązany jest do wszczęcia procedury zmierzającej do ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub z zachowania.
5. Szczegółowe zasady ustalenia ocen, o których mowa w ust. 4 reguluje rozporządzenie MENiS, z dn. 7 września 2004, w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów (…).
Rozdział 8
Przepisy końcowe
§ 14.
1. Uczeń kończy gimnazjum, jeżeli na zakończenie klasy III uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i przystąpił do egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną.
2. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).